top of page
HL_Titelafbeelding.png
HANDLEIDING

DE OERTIJDMACHINE

HL_Sprinkels02.png

INHOUDSOPGAVE

Klik op de items om er direct heen te gaan.

Boven

Of download de handleiding als PDF.

Klik hier om de voorbereiding

te downloaden (deel 2 op de site).

Klik hier om de rest

van de handleiding 

te downloaden
(deel 3 op de site).

WELKOM

Leuk dat jullie de thuis-speurtocht van Het Oertijdmuseum hebben aangeschaft. Het idee om een thuisspeurtocht te ontwikkelen is ontstaan door de COVID-situatie. Ook Het Oertijdmuseum ging voor onbepaalde tijd dicht, dus hebben we gezocht naar creatieve manieren om toch al het leuks van ons park bij de mensen te krijgen. Met deze leuke speurtocht denken we dat dat aardig gelukt is!

Heel veel plezier met

DE OERTIJDMACHINE!

Welkom

OVERZICHT

BELANGRIJK

Alle groene teksten mogen (wanneer het moment daar is) voorgelezen worden aan de kinderen die de speurtocht gaan doen. Overige tekst is alleen voor de spelbegeleider en bevat mogelijk spoilers!

HET VERHAAL

Professor Don Dimetro heeft een Oertijdmachine uitgevonden en is permanent bij de dino’s gaan wonen. Omdat hij in de oertijd niets heeft aan waardevolle spullen, heeft hij zijn vermogen niet meegenomen maar verstopt hier in onze tijd. De advocaat van de professor, P. Dactylus, mag een schatkaart naar deze schat vrijgeven aan mensen die zich aan de professor bewezen hebben. Hiervoor moeten zij naar de tijd van de dinosaurussen reizen en daar 3 opdrachten vervullen. Spannend!

DE SPEURTOCHT IN HET KORT

1: Bezoek de advocaat. 2: Bouw de Oertijdmachine. 3: Verzamel fossielen. 4: Reis naar 3 verschillende dino-tijdperken. 5: Maak foto's van: De pootafdruk van een Diplodocus, het grooste insect dat je kan vinden en het ei van een Tyrannosaurus Rex. 6: Ruil de foto's voor de schatkaart. 7: Zoek de schat. 

NB: Tussen de verschillende stappen in wordt herhaaldelijk een bezoek gebracht aan de Dinoshop om noodzakelijke en optionele items te kopen en dinocoins 
te verdienen.

BELANGRIJKE ONDERDELEN

De Oertijdmachine

• Heeft specifieke fossielen nodig om naar de juiste tijdperken te kunnen reizen.

• Moet opgeladen worden om te kunnen reizen.

• Heeft een ingebouwde camera.

De ingebouwde camera

• Wordt gebruikt om foto's mee te maken.

• Kan direct foto's "printen".

De Dinoshop

• Biedt handige dingen aan voor tijdens je avontuur.

• Accepteert alleen dinocoins.

• Staat er altijd voor open dinocoins te betalen voor bijzondere vondsten.

De schatkaart

• Krijg je in ruil voor de foto's.

• Leidt je naar de schat.

WALK THROUGH

Lees hier in het kort hoe de speurtocht is opgebouwd. Maak je nog geen zorgen over de details, die volgen in hoofdstuk 3. De speurtocht.

Inleiding
De spelbegeleider leidt het avontuur in en dirigeert de kinderen naar het advocatenkantoor.

De laatste wens

De spelbegeleider kruipt in de huid van de advocaat en leest de laatste wens van professor Don Dimetro voor (of maakt er zelf wat moois van).

De Oertijdmachine

De spelers ontvangen de volgende zaken van de advocaat: De oertijdmachine met uitleg, lijm, een schaar en een startkapitaal aan dinocoins. 

Het fossielenveld

Er worden fossielen gezocht en geprepareerd voor in de Oertijdmachine. Er worden ook fossielen gevonden die verkocht kunnen worden in de Dinoshop.

Shoppen

Gedurende de hele speurtocht zijn er bezoekjes aan de Dinoshop nodig. Het eerste bezoek vindt plaats vóor er fossielen opgegraven kunnen worden in het fossielenveld.

Opladen

De Oertijdmachine wordt opgeladen met bewegingsenergie van de spelers.

Tijdreizen

De juiste fossielen worden geplaatst, de tijdperken worden (in willekeurige volgorde) bezocht, de uitdagingen worden aangegaan en de foto's worden verzameld. Tussen de verschillende reizen door moet de Oertijdmachine steeds weer opgeladen worden.

Schatzoeken

De foto's worden ingeleverd bij, en gecontroleerd door, de advocaat. Als alles klopt ontvangen de spelers de schatkaart en gaan op zoek.

Feest vieren

De spelers hebben de schat gevonden, kunnen het super kostbare item uit de Dinoshop aanschaffen en krijgen een oorkonde waar de advocaat eerst plechtig zijn handtekening onder zet. De oorkonde kan vervolgens versierd worden met (de) foto's. Er wordt een foto gemaakt van de avonturiers met hun oorkonde(s).

Overzicht
Verhaal
In het kort
Belangrijke onderdelen
Walkthrough
HL_Sprinkels01.png
HL_Sprinkels03.png
HL_Sprinkels07.png
HL_Sprinkels04.png
Voorbereiding

VOORBEREIDING

Lees hier hoe je de speurtocht uitzet en de schat verstopt. De voorbereiding duurt ongeveer 45 minuten exclusief uitknipwerk. Voor het bevestigen van kaartjes op deuren en muren raden wij kneedlijm of schilderstape aan en ver uit de buurt van secondelijm te blijven ;)

INHOUD

Inhoud
HL_Sprinkels08.png
HL_Sprinkels08.png
HL_Sprinkels02.png

KNIPPEN & VERZAMELEN

Knip de volgende zaken uit:

Spel-kaartjes, introductiekaarten, aanwijzingen, tips, prijskaartjes, dinocoins, de schatkist en de fossielen.

BELANGRIJK: De fossielen als volgt uitknippen (de stippellijntjes zijn deel van het spel):

FossielenUitknippen.png
Knippen en verzamelen

Verzamel de volgende zaken zelf:

Voor bij het advocatenkantoor

• Lijm en een schaar - Om de bouwplaat van de Oertijdmachine te kunnen maken.

• Een mapje voor documenten (optioneel!) - Om de boel extra professioneel te doen voorkomen

Voor in de Dinoshop
• Een deo, waterpistool of zeepje o.i.d. - Dit wordt verkocht als An-T-Rex, en kan een  T-Rex verjagen.

• Twee spatels, taartscheppen, lepels, plamuurmessen (of een combinatie) - Dit wordt verkocht als graafset. De spelers gebruiken dit om fossielen mee "uit te graven" (kaartjes om te draaien).

• Een geodriehoek of lineaal - Dit wordt verkocht als Dinometer en is nodig om insecten mee op te meten.

• Wat lekkers - Dit wordt verkocht als Dinobites.

• Een speelgoedkassa (optioneel!) - Omdat het gewoon extra leuk is.

• De hoofdprijs - Dit hoeft niet perse verzameld te worden maar mag wel; u bedenkt zelf een mooie hoofdprijs en noteert die op het hoofdprijskaartje. Dit kost 2000 dinocoins en is alleen betaalbaar als de schat gevonden is. Vanaf het eerste bezoek aan de Dinoshop zou deze prijs de kinderen in vervoering moeten brengen. U kunt een cadeaut(je) kopen of bijvoorbeeld een leuke activiteit bedenken. In de testfase was de hoofdprijs bijvoorbeeld een pyamafeest bij papa en mama :)

Voor in het Carboon (insectenspel)

• Kussen, krukjes, stoelen en andere zaken waar kinderen op mogen staan - Bij dit spel is de vloer lava, dus moeten de kinderen zich leuk door de ruimte kunnen bewegen zonder de grond te raken.

RUIMTES VOORBEREIDEN

Met ruimtes bedoelen we kamers of plekken ín kamers.

Onderaan de omschrijvingen zijn voorbeeldfoto's te bekijken.

Ruimte 1 - Het advocatenkantoor

Hier worden alle zaken met de advocaat geregeld. Kies een ruimte waar de spelers met aandacht naar de persoon die de advocaat speelt kunnen luisteren.

Klaarleggen:

• Plaats of plak het titelvel "Advocatenkantoor" zichtbaar in/bij de gekozen plek.

Leg de bouwplaat van de Oertijdmachine, een startkapitaal van 20 Dinocoins, de schatkaart en de oorkonde (in het mapje) klaar. Zorg dat met name schatkaart en oorkonde nog niet te zien zijn!

• Zet lijm en schaar klaar.

Ruimte 2 - De Dinoshop

Hier kunnen de spelers terecht voor de koop en verkoop van zaken om verder te komen. Kies een plek waar kinderen en spelbegeleider winkeltje kunnen spelen :)

Klaarleggen:

• Plaats of plak het titelvel "Dinoshop" zichtbaar in/bij de gekozen plek.

• Stal alle spullen die je verzameld hebt en de tips uit en plaats er de prijskaartjes bij.
Let op! De accu-upgrade heeft geen fysiek object, dit is alleen het prijskaartje.

Let nog een keer op! Leg de tips gedekt in de shop; pas na aanschaffen mag een tip te zien zijn!

• Leg alle dinocoins op het startkapitaal en het schatkapitaal* (in de kassa) klaar.

• Leg de 2 inkooplijsten klaar.

Ruimte 3 - Het fossielenveld

Hier worden fossielen opgegraven om mee naar het verleden te reizen of om te verkopen in de Dinoshop. Hier is weinig ruimte voor nodig. De trap voldoet hier ook; de tredes kunnen dan aardlagen voorstellen.

Klaarleggen:

•  Plaats of plak het titelvel "Fossielenveld" zichtbaar in aanloop van de gekozen plek; deze moet meteen gelezen worden.

• Plaats of plak de aanwijzing zichtbaar bij de fossielen; deze moet direct na het titelvel gelezen worden.

• Schud de uitgeknipte stukken grond en leg ze met de fossielen (en de gebroken schep) naar beneden, speels in de ruimte. Ze hoeven niet verstopt te worden maar dit mag natuurlijk wel.

Ruimtes voorbereiden
HL_Sprinkels05.png
HL_Sprinkels06.png
HL_Sprinkels01.png
HL_Sprinkels04.png

Ruimte 4 - Tijdperk Jura

In dit spel worden sporen gezocht en geïdentificeerd. Kies een plek waar de pootafdrukken leuk verstopt kunnen worden.

Klaarleggen:

• Plaats of plak het titelvel "Jura" zichtbaar in/bij de gekozen plek. Deze moet meteen gelezen worden.

• Plaats of plak de aanwijzing zichtbaar in de ruimte; deze moet direct na het titelvel gelezen worden.

• Verstop de 6 pootafdrukken in de ruimte. Leg ze plat neer; planteneters konden niet verticaal lopen ;)

Ruimte 5 - Tijdperk Carboon

In dit spel moet het grootste insect gefotografeerd worden maar de vloer is lava. Het is dus een plek waar geklommen en gesprongen mag worden.

Klaarleggen:

• Plaats of plak het titelvel "Carboon" zichtbaar in/bij de gekozen plek. Deze moet meteen gelezen worden.

• Plaats of plak de aanwijzing zichtbaar in de ruimte; deze moet direct na het titelvel gelezen worden.

• Plak de insecten kris kras door de ruimte. Leuk om de dieren die op de grond of onder water zitten horizontaal te plaatsen. Verstoppen hoeft niet, mag wel.

• Plaats de kussen e.d. zo in de ruimte dat de kinderen zonder de vloer (de lava dus) aan te raken bij de kaartjes kunnen komen.

Ruimte 6 - Tijdperk Krijt

In dit spel moet het ei van de Tyrannosaurus Rex gefotografeerd worden, echter ligt de T-Rex in de buurt te slapen... Je hebt ongeveer 1,5x1,5 meter speelveld nodig. Verder wordt hier geslopen, gebruld en hard weggerend!

Klaarleggen:

• Plaats of plak het titelvel "Krijt" zichtbaar in/bij de gekozen plek. Deze moet meteen gelezen worden.

• Plaats of plak de aanwijzing zichtbaar in de ruimte; deze moet direct na het titelvel gelezen worden.

• Houd de startkaart en het ei van de T-Rex even apart (deze hebben als enige een vaste plek) en schud de rest van de kaarten. Leg de kaarten met de bosgrondzijde omhoog in een vlak van 5 bij 5 en leg de startkaart en het tyrannosaurus-ei op hun vaste plekken met de bosgrondzijde omlaag zoals op de afbeelding hieronder aangegeven.

Let op! Er zit nog een ei in dit spel. Dit is een instinker en geen T-Rex ei!

HL_Sprinkels03.png